Saturday, May 1, 2010

Mee Rebus Special...

assalamualaikum semua..

hehehe..lama tak meng-updatekan diri kat c ni...

hari ni balik je dari 'berdoktong' di One Utama tadi mr suami suh buatkan mee rebus utk dinner...

kami pon singgah kat kedai beli bahan-bahan tu.katanya tak mau letak ayam. x best..laaa..abih tu nak letak apa?fish ball dah ler..

ooo..ok...aku pon amik 2 bks fish ball tapi...

abang tak mau fish ball ni..nak yg buat sendiri....

pulok dohhh......hmm.tu maknanya nak suh aku wat 'calong' lah tu...

'calong'??

kalo korang bukan org terengganu hehehe..memang korang tak kenal apa menatang calong nih..

'calong' ni fish ball buatan sendiri yg mana isi ikan mentah diambil,dibuang tulang satu persatu,dibuang kulit juga.ditumbuk dan dibulat-bulatkan.biasanya aku guna ikan selayang.org terengganu panggil ikan selayang..org KL panggil ikan sardin.

memang remeh kerjanya...tu yg aku 'bercinta' nak membuatnya..

tapi dah mr suami nak makan punye pasal..maka dengan 'relanya' aku buatkan jer ler.....

lebih kurang setengah jam ketung ketang kat dapor sambil dibantu mr suami ,dah dia nak mkn yg pelik sendirik mau ingat ler.. hehehe...maka siaplah mee rebus special & paling sedap abad ni...cehhh..

selamat menjamu selera......

ni utk sambal kicap pedas menyengatttt......

tarraaaa.....mee rebus special + calong.....

korang nampak tak tu...'mewah' ngan taburan 'calong'....slurrpp....

ginilah rupe 'calong' yg masih mentah yg belum dimasak......




No comments:

Post a Comment